Search for content, post, videos

5 kroków do doskonałej prezentacji siebie

fot. Jordan Sanchez

Jednym z głównych czynników gwarantujących sukces w networkingu jest umiejętne przedstawianie się. Brzmi banalnie? Wybraź sobie, że masz kilkadziesiąt sekund, aby przedstawić siebie i opowiedzieć o swoich działaniach. Co i jak powiedzieć, aby to zostało zapamiętane? Jak wyróżnić się spośród setki ludzi, tak aby po miesiącu ktoś pamiętał, że Ty to ta Aśka, która zrekrutowała 60 pracowników w tydzień, a nie ta Kasia, która miała fioletową marynarkę?


Jak konkretnie, barwnie, interesująco i autentycznie odpowiedzieć na pytanie: Czym się zajmujesz? Kartka w dłoń i do dzieła!

1. Opisz to, czym się zajmujesz w kilku słowach. Nie mów: „Jestem Specjalistą HR”, powiedz raczej: „Sprawiam, że ludzie są w pracy szczęśliwsi i pracują efektywniej”.  Zamiast: „Jestem rekruterem”, to: „Jestem ekspertem w łowieniu talentów”.

Co pomyślą ludzie: Ekstra! Ona zajmuje się czymś naprawdę ciekawym!

Postaraj się, aby ten opis był maksymalnie konkretny i adekwatny do Twojej działalności zawodowej.

2. Bardzo, bardzo, ale to bardzo precyzyjnie określ grupę docelową swojego biznesu/projektu. Jesteś freelancerem? Ruszasz w firmie z nowym projektem? Poświęć czas, wysil swoje szare komórki i odpowiedz sobie na szereg pytań, precyzując osoby, do których ostatecznie chcesz dotrzeć ze swoim przedsięwzięciem:

a.      Kobiety czy mężczyźni?

b.      Osoby w jakim wieku?

c.      Single czy osoby w związkach?

d.      Z jakiego miasta?

e.      Freelancerzy czy pracownicy firm?

f.       Finansiści, programiści czy artyści?

g.      Domatorzy czy osoby prowadzące aktywny tryb życia?

h.      Jakie potrzeby ma Twoja grupa docelowa?

i.       Osoby podróżujące czy nie?

Im precyzyjniej określisz, kto jest grupą docelową Twojego przedsięwzięcia, tym większa szansa, że Twoi rozmówcy to zapamiętają. Dodatkowo, pokazujesz w ten sposób, że jesteś osobą konkretną, która wie, czego chce!

Pewnie dręczy Cię pytanie – dlaczego masz tak ograniczać i precyzować grupę docelową swojego projektu? Odpowiedź jest prosta. Im szersza grupa docelowa  – tym trudniej do niej dotrzeć i namierzyć konkretne osoby. Im węziej ją określisz – tym łatwiej zapamiętać taki komunikat i wskazać konkretną osobę, spełniającą konkretne oczekiwania.

3. Misja? Wizja? Co takiego robisz, czym wyróżnia się Twój projekt, co może stać się magnesem przyciągającym współpracowników?

Misja jest deklaracją uzasadniającą istnienie danego przedsiębiorstwa czy projektu, np.: misją The Walt Disney Company było Make People Happy*. A misją Coca-Cola HBC Polska jest: „przynosić orzeźwienie konsumentom naszych produktów, współpracować z naszymi klientami na zasadach partnerstwa, wypracowywać zysk dla naszych udziałowców, aktywnie uczestniczyć w życiu lokalnych społeczności”.

Wizja nie jest zaś deklaracją, nie jest oświadczeniem, jest raczej zbiorem myśli określających przyszłość. Wizja koncentruje się na celach i aspiracjach projektu czy przedsiębiorstwa. Wizja jest porywająca, inspirująca.

Przykłady wizji:

IKEA: Wizją IKEA jest tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi.

Amnesty International: Wizją Amnesty International jest świat, w którym każdemu człowiekowi przysługują prawa zapisane w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i innych uznanych międzynarodowych standardach praw człowieka.

PLL  LOT: LOT jest przewoźnikiem pierwszego wyboru dla klientów podróżujących z I do Polski.

4. Ćwiczenie czyni mistrza. Wszystko gotowe? Rozpisane? Osobno to, kim Ty jesteś, osobno Twoja grupa docelowa i osobno wizja i misja Twojego przedsięwzięcia/projektu? Pozostaje ćwiczyć. Tak aby Twoje przedstawienie się nie zajęło więcej niż jedną minutę.

5. Minuta jest ok? To teraz spróbuj ująć to w 30 słowach. To dopiero będzie esencja, które zapadnie w pamięć i serca Twoich rozmówców.

* teraz ich misja jest znacznie bardziej rozbudowana, zapewne w odpowiedzi na potrzeby inwestorów giełdowych

 

fot. Dorota BiałkowskaArtykuł został przygotowany dla Was przez Redakcję portalu osobyzasoby.pl.

Kim jesteśmy? Dlaczego założyłyśmy OZ? Przeczytaj tutaj.

 

 

  • Jeśli tak, to koniecznie pozostańmy w kontakcie! Dołącz do czytelników newslettera OZ, a raz w tygodniu znajdziesz na swojej skrzynce najbardziej soczyste treści z portalu. A czasem też artykuł niespodziankę czy konkurs. Zapraszamy Cię również do śledzenia OZ na Facebooku, Linkedin i Instagramie!