Słowo coaching w ostatnich latach robi prawdziwą furorę. Sesje coachingowe są bardzo modne w różnych kręgach, nie tylko wśród ludzi mediów, ale też w świecie biznesu. Najprościej mówiąc coaching ma na celu wzmocnienie danej osoby i wspieranie jej w samodzielnym dokonywaniu zamierzonych zmian. Zmiany te trzeba zaplanować i oprzeć o własne zasoby, odkrycia i wnioski.
Indywidualne podejście
Wiele firm zapewnia sesje coachingowe pracownikom, szczególnie tym na wyższych szczeblach kariery. Dział HR chce wpierać pracowników najnowszymi dostępnymi metodami, a do takich metod należy własnie coaching. Zwykłe szkolenia i kursy nie zawsze wystarczą, choć nie można umniejszać ich roli. Szkolenia, które pomagają udoskonalać umiejętności miękkie, są bardzo cenne i ważne. Jednak sesja jeden na jeden z dobrym trenerem, potrafi zdziałać cuda. To niezwykle ważne, aby dział HR dobrał odpowiednie metody szkolenia do odpowiedniej osoby. Trzeba działać indywidualnie, nie masowo. Na każdego pracownika trzeba spojrzeć jak na część kapitału firmy, trzeba dostrzec jego mocne i słabe strony, aby dobrane szkolenia czy współpraca z coachem były udane.
Coach – dobry czy zły?
Wiele osób krytykuje pracę coachów. W niektórych kręgach usługi coachów są nawet wyśmiewane. Jednak warto zdać sobie sprawę z potęgi psychologii i mocy ludzkiego umysłu. Jeżeli pracownik potrzebuje takiego wzmocnienia, aby lepiej pracować, zdać sobie sprawę z własnej wartości i lepiej działać dla firmy – zdecydowanie warto podjąć taką inwestycję. Pewnie jej efekty nie będą widoczne po pięciu minutach, ale w dłuższej perspektywie z pewnością tak. Zarządzanie zasobami ludzkimi to trudna umiejętność. Wymaga znajomości ludzkiej psychologii i empatii. Coach, który wkroczy w dobrym momencie, może uchronić pracownika przed negatywnymi skutkami wypalenia zawodowego czy mobbingu. Prawidłowo poprowadzony coaching może zdziałać cuda co zostało potwierdzone przez wielu klientów coachów.
Aby być dobrym coachem, nie wystarczy ukończenie odpowiednich studiów na uniwersytecie. Trzeba jeszcze posiadać cały zespół odpowiednich cech osobowości. Nie będzie dobrym coachem osoba, która twierdzi, że jest to bajeczka dla naiwnych. Trzeba mocno wierzyć w powodzenie swojej misji. Dobry trener jest w stanie dla dobra firmy wydobyć z pracownika jego najlepsze cechy, a te złe – poskromić. Przy tym pracownik pozostanie sobą, nie chcemy bowiem zamieniać go w inną osobę.